| |
|
【項目欄】
|
【内容欄】
|
|
1.
|
授業のオリエンテーション Introduction
|
授業の概要を説明するとともに、この授業の全体的な進め方や評価の方法などを解説する。 An overview of the class will be given, as well as an explanation of how this class will be conducted as a whole and how it will be evaluated.
|
|
2.
|
課題の設定 Setting the agenda
|
フィールドワークの実施に向けて、取り組む課題や調査方法について説明する。 Explain the issues to be addressed and research methods to be used to conduct the fieldwork.
|
|
3.
|
動画の撮影 Shooting video clips
|
フィールドワークで行う動画の制作について、手順を実践的に学ぶ。 Students will learn practical procedures for producing videos for fieldwork.
|
|
4.
|
フィールドワークの実施1 Fieldwork 1
|
知立市昭和地区の知立団地において、フィールドワークを実施する。グループで調査を行い、観察や情報収集に取り組む。 Fieldwork will be conducted in the Chiryu Danchi in the Showa district of Chiryu City. Groups will conduct surveys, make observations, and gather information.
|
|
5.
|
フィールドワークの実施2 Fieldwork 2
|
知立市昭和地区の知立団地において、フィールドワークを実施する。チーム単位で調査を行い、観察や情報収集に取り組む。 Fieldwork will be conducted in the Chiryu Danchi in the Showa district of Chiryu City. Groups will conduct surveys, make observations, and gather information.
|
|
6.
|
グループワーク:知立団地に関する地域課題 Group work: Local issues related to the Chiryu Danchi
|
知立団地に関わる地域課題をグループごとに検討し、プレゼンテーションとしてまとめる。 Groups will examine local issues related to the Chiryu Danchi and summarize them in a presentation.
|
|
7.
|
プレゼンテーション Presentation
|
知立団地についてのプレゼンテーションを実施する。 Conduct a presentation on the issues of the Chiryu Danchi.
|
|
8.
|
研究テーマの設定 Establishing a research theme
|
学期末のプレゼンテーションとレポート執筆に向けて、今学期に取り組むべきテーマを設定する。 Students will establish topics to be worked on this semester in preparation for end-of-semester presentations and report writing.
|
|
9.
|
文献資料の調べ方 How to Research Literature Sources
|
Webを用いて文献資料を検索し、図書などを手にする方法を習得する。 研究倫理として、研究成果の発信と公共性・ネット配信上の注意、ネット情報、フリー百科事典や匿名性の問題も学ぶ。 Students will learn how to use the Web to search for literature materials and obtain books and other resources. Students will also learn about research ethics, such as Dissemination of research results and publicity, and cautions on online distribution, and Internet information, free encyclopedias, and anonymity issues.
|
|
10.
|
本を読む Critical Reading
|
テーマに関した文献の読解においては、まず文献の性格を見極め、それを的確に読み、さらに解釈するといった批判的読解の方法を学ぶ。 In reading literature related to the theme, students will learn how to read critically by first identifying the nature of the literature, reading it accurately, and then interpreting it.
|
|
11.
|
情報の整理 Organizing Information
|
テーマに関して、各自が収集した情報を体系的に整理する手法として、研究ノートや情報カードなどの作成について学ぶ。 研究倫理として「剽窃という犯罪など研究上の不正行為」も学ぶ。 Students will learn how to create a research notebook or information card as a method to systematically organize the information they have collected on their research topic. Students will also learn about research ethics, including the crime of plagiarism and other forms of research misconduct.
|
|
12.
|
目次とアウトラインの作成 Creating Contents and Outline
|
学期末のレポート執筆に向けて、基本的構成を目次として作成する。またその概要を箇条書きや簡単な文章として記載してアウトラインを作成する。 Create a basic structure as a table of contents in preparation for writing the report at the end of the semester. Also, an outline will be created with bullet points and simple sentences.
|
|
13.
|
論文・レポートをまとめる Writing papers and reports
|
研究成果を伝える方法として、全体の構成や文章が明晰で、かつ論理的な展開で結論を導くことの重要性を学ぶ。また、口頭発表、文章による発表に関する基本的なスキルと重要性について理解する。 研究倫理として、発表に際して最低限守るルール、出典の欠落や不正確な引用・孫引きの問題も学ぶ。 Students will learn the importance of clear overall organization and writing as a method of communicating research results, as well as the importance of drawing conclusions through clear and logical development. Students will also understand the basic skills and importance of oral and written presentations. Students will learn about research ethics, such as minimum rules to follow when presenting research and problems of missing sources, inaccurate citations, and sub-referencing.
|
|
14.
|
学期末プレゼンテーション1 End-of-term Presentation 1
|
各個人が研究成果の発表をする。各回7名までが発表する。 Each student will present the results of one's research. Up to 6 students will present in each session.
|
|
15.
|
学期末プレゼンテーション2 End-of-term Presentation 2
|
各個人が研究成果の発表をする。各回7名までが発表する。 Each student will present the results of one's research. Up to 6 students will present in each session.
|
|